víra

  • Co je dobré a co zlé (článek) Výchova dítěte ve víře v období předškolního věku (tři až šest let) má před sebou nový úkol. Dítě se vývojově zklidňuje, není už tak vzdorovité, začíná si střežit rituály. V tomto období je důležité začít rozvíjet svědomí, rozlišovat co je dobré a co je zlé a trénovat schopnost řídit sebe sama.
  • Každé zrníčko víry může vydat své plody (článek) Doplňující otázky k tématu výchova dětí ve víře: Jak pracovat s dětmi, když víru nesdílejí oba rodiče a nebo nechodí ke svátostem, odpovídá PhDr. Ivana Bernardová, ředitelka Křesťanské pedagogicko-psychologické poradny. Připomíná známou pravdu, že důležitější než mluvit s dětmi o Bohu je mluvit s Bohem o dětech.
  • Kdy se rodí osobnost? (článek) Pro výchovu dítěte ve víře v období batolete, jeden až tři roky, je důležité podpořit utváření vůle. Dítě a jeho vývojový úkol se začínají proměňovat. Dosud bylo plně závislé na matce, ale zhruba ve věku jeden a půl roku se mění prvotní symbióza s matkou. Dítě si začíná uvědomovat, že maminka a on/ona jsou dvě různé bytosti. Nyní dochází k tomu, čemu se také symbolicky říká „druhé narození“.
  • Na čem stojí zdravé sebevědomí (článek) Úkolem pro vychovatele dětí mladšího školního věku je podpořit utváření jejich sebevědomí. Na prvním školním stupni je dítě konfrontováno s tím, co do té doby zažívalo jenom výjimečně – je hodnoceno podle svého výkonu. Výkon se hodnotí podle objektivních kritérií, ne podle možností dítěte, jak je nadané, zda umí psát, číst… Když v mateřské školce děti namalovaly obrázky, na nástěnku se dostaly všechny, i ty méně hezké.
  • V prvním roce se hloubí citová studánka (článek) Výchova dítěte ve víře začíná od početí. Pro vývojové stádium nejranějšího dětství je typická závislost na mamince. Prvním úkolem tedy je – vytvořit základy důvěry ve svět, v život, v sebe samé.
  • Výchova dětí ve víře (článek) Téma vývojové psychologie dětí od narození do mladšího školního věku s aspektem na křesťanskou výchovu bylo předmětem přednášky PhDr. Ivany Bernardové, ředitelky Křesťanské psychologické poradny v Praze. Inspirovala se myšlenkami dr. Ericksona a dr. Říčana, ale vycházela i z vlastní zkušenosti matky čtyř dětí, babičky mnoha vnoučat a v neposlední řadě i ze zkušeností katechetky.
  • Adventní předsevzetí (článek) Tak jaké si dáme letos v adventu předsevzetí? To je otázka, která zaznívá v naší rodině každoročně v posledním týdnu liturgického roku. Jako rodiče dvou holčiček, tříleté Zdislávky a čtyřměsíční Bětušky, jsme postaveni před náročný úkol křesťanské výchovy.
  • Jak se vypořádat s neúspěchem (článek) Nad novými nepopsanými sešity děti sní o škole, v níž nebudou neúspěchy, špatné známky a tresty. Touží po tom, aby bílé stránky byly popsány krasopisně, bez škrtání a bez kaněk, aby se na nich objevily jen samé jedničky a aby červeným perem bylo napsáno jen „velmi dobré“.
  • Kdy začíná nevěra (článek) Přátelé oslavovali dvacet let společné cesty životem. V době, kdy mnoho partnerů řeší obtíže ve vztahu rozchodem, je to důvod k oslavě. Jejich příklad mne přivedl k zamyšlení nad tím, kdy začíná nevěra a jak zůstávat věrný.
  • Manželství zůstane vždy rizikem (článek) Při všem rozumovém uvažování, při všech znalostech druhého partnera zůstane manželství vždy rizikem, skokem do Boží náruče prostřednictvím náruče milovaného. A to je společné i s rozhodnutím se pro Boha v oblasti víry. Ale právě toto riziko dělá život životem. Jinak by šlo o nudnou, předem plánovanou záležitost.
  • Nosí dárky Ježíšek? (článek) K Vánocům dnešní doby neodmyslitelně patří dárky "od Ježíška". Jak ale dětem odpovědět na otázku: „Nosí dárky opravdu Ježíšek?“ když nechceme, aby víru v Ježíše odložily s poznáním, že dárky kupují rodiče. Inspirovat se můžeme v rodinách několika manželských párů.
  • Proč chceme mít svatbu v kostele (článek) Ještě si dobře pamatujeme časy, kdy snoubenci museli nejprve uzavřít civilní sňatek před zástupcem státu a pak teprve mohli slavit svatbu v katolickém kostele. V současnosti je v naší zemi církevní obřad platný i před státem. A tak stojí za zamyšlení, jaké důvody přivádějí mladé lidi, aby si svůj svatební slib dali v kostele?
  • Rituály nám pomáhají projevovat lásku (článek) Udržovat a rozvíjet láskyplný vztah k partnerovi, k dětem, ale i k Bohu, nám pomáhají konkrétní vnější projevy lásky. Častějším opakováním se některé způsoby chování můžou stát rodinnými rituály. Ze zkušeností mnoha rodin jsme posbírali rituály, které jim pomáhají předávat důležité hodnoty i poklad víry.
  • V Karanténě (článek) Slavení neděle v čase nouzového stavu, kdy jsme rozptýleni po domácnostech a počty účastníků na bohoslužbách jsou buď velmi omezené, anebo se bohoslužby v kostele nekonají, může přinést nečekané obohacení. Zkusme nově objevit nedělní bohoslužbu a společně prožít radost ze setkání s Bohem a jeho slovem.
  • I rodina může být vyprahlým územím EG 86 (článek) Je zřejmé, že v některých místech zavládlo duchovní „zpustošení“, které je plodem společenských zřízení, jež se chtějí utvářet bez Boha anebo ničí své křesťanské kořeny. Tam se „křesťanský svět stává neplodným a jeho nadměrně využívaná půda se vyčerpá a mění v poušť“.
  • Manželství s nevěřícím partnerem, které klape (článek) Kazatel Jaroslav Orawski a psychoterapeut Prokop Remeš spolu rozmlouvají o manželské problematice na základě starých a dobře známých příběhů. Cílem bylo překlenout rozdílnost kultury a postavit biblické postavy do dnešního světa. Páté manželství je v Bibli hodnoceno velmi kriticky. Achab si nikdy neměl brát sidonskou princeznu Jezabel. Neviděl a nechtěl vidět, co negativního přinese do jeho života. Pro něj bylo toto spojení výhrou, ne tak už pro starozákonní církev.
  • Můj manžel už nechodí do kostela (článek) „Můj manžel náhle přestal s náboženským životem. Nechápu to, nevím, co se to s ním stalo. Naše společné modlitby byly přece něco tak posilujícího a nádherného v našem manželském životě. Co dělat?“
  • Netroufl bych si nahlas se modlit v přítomnosti svého partnera (článek) Šťastní jsou ti manželé, kteří si opravdu uvědomí a pochopí, že jejich štěstí je Božím darem, kteří spolu mohou na kolenou děkovat nejen za lásku, která byla vložena do jejich srdcí, a za děti, které jim Bůh dal, nebo za všechny životní radosti, ale také za příznivý vývoj jejich manželství, který jim Bůh díky této tvrdé škole vzájemného porozumění umožnil.
  • Smíšená manželství (FC 78) (článek) Rostoucí počet manželství mezi katolíky a jinými křesťany, jakož i mezi katolíky a nepokřtěnými, vyžaduje rovněž zvláštní pastorační péči podle předepsaných směrnic a návodů, které jsou obsaženy v posledních dokumentech Svatého stolce a biskupských konferencí, aby mohly být konkrétně uplatňovány v různých místních podmínkách.
  • Smíšená manželství a rozdíly kultu (článek) 1633. V mnoha zemích dochází hodně často ke smíšeným manželstvím (mezi katolíkem a pokřtěným nekatolíkem). To vyžaduje mimořádnou pozornost manželů i pastýřů. Případ manželství s rozdílností kultu (mezi katolíkem a nepokřtěným) vyžaduje ještě větší opatrnost.
  • Sňatek v kostele (FC 67) (článek) Křesťanský sňatek vyžaduje liturgický obřad, který společenskou formou a ve společenství vyjadřuje podstatně církevní a svátostnou povahu manželského svazku mezi pokřtěnými.

Sekce: Věcný rejstřík   |   Tisk   |   Poslat stránku známému