Mami, já chci do džungle

30.1.2023

Mami, já chci do džungle Michaela Slussareff ve své knize Hry, sítě, porno seznamuje s aktuálními vědeckými poznatky o vlivu digitálního světa na děti i dospívající. Ukazuje, jak zásadní je role průvodce. Digitální odolnost dětí můžeme vybudovat pouze ve vztahu založeném na otevřenosti a důvěře. Jen tak se o ně v digitální džungli nebudeme muset bát.

„Vždy na Nový rok s dětmi na jeden velký papír malujeme a píšeme, co bychom chtěli v následujících dvanácti měsících prožít. Náš prvorozený syn tam již několikátým rokem odhodlaně píše: Jet do džungle!“, píše Michaela Slussareff a dodává: „Když pominu finanční aspekt celé záležitosti, tak ačkoli chovám k jeho přáním a vizím hluboký respekt a pochopení, vždy mě přepadnou úzkostné myšlenky na jedovaté hady, pavouky a šelmy s ostrými zuby. Jenže můj synek samozřejmě vidí něco úplně jiného. Těší se na liány, obří sytě zelené listy stromů a domorodé šamany rozmlouvající s rostlinami, slyší zpěv exotických ptáků, hukot vodopádů a vidí sebe stojícího uprostřed s mačetou v ruce odhodlaného prosekat se k životnímu dobrodružství.“

Naše děti se narodily v digitální džungli

A jinak tomu není ani v případě té digitální džungle, kterou si představujeme, když jsou naše děti v jakémsi hypnotickém transu přilepené k obrazovce. Nám naskakuje husí kůže ze všech těch nebezpečí, jim zase vidiny dobrodružství a zábavy, Pokud je začneme děsit obrazem, který vidíme my, je už předem jasné, že konverzace k vzájemnému pochopení nepovede. Naše děti se narodily v digitální džungli. A to, že my jsme v ní nevyrůstali a neznáme ji, neznamená, že musí být nutně špatná a naše děti do ní mají mít zákaz vstupu. Svět, v němž žijí, si zaslouží respekt a náš zájem. Ačkoli nás často pohled na děti přilepené k telefonu nebo k počítači znepokojuje a děsí, ne vždy děti mluví s cizími lidmi, dívají se na porno nebo hrají hry, na nichž se stanou závislými. Mnohdy totiž mluví s kamarády, řeší s nimi svá trápení, hledají hodnotné informace, namáhají své mozečky u složitých rébusů v hrách nebo něco tvoří. A pokud to nedělají, ani tehdy není nic ztraceno. Všichni jsme zvídavými bytostmi, jen je někdy třeba najít ten správný okruh věcí a hodnotné on-line aktivity, které budou vaše děti zajímat a bavit. Dalším krokem bude připravit je na bezpečný pohyb v tomto digitálním světě.

„Naše rodina momentálně nemá prostředky na to, abychom se do džungle vypravili. Prozatím jsme se ale začali připravovat na to, co kdyby to opravdu někdy vyšlo. Ze synka se stal nadšený skaut, učí se, jak v přírodě najít čistou vodu, rozpoznat jedlé rostliny od těch jedovatých, rozdělat oheň a postarat se o sebe a druhé, pokud se zraní,“ píše Michaela Slussareff a zve k přečtení knihy, která je příručkou pro přípravu digitálních dobrodruhů. Najdeme v ní nástroje a taháky, z nichž můžeme vybírat ty, které jsou pro naše děti a rodinné prostředí vhodné.

Nejdůležitější myšlenky
  • Obrazovky samy o sobě neubližují. Ubližuje, když kvůli nim opomíjíme aktivity důležité pro zdravý vývoj.
  • Obrazovky by nikdy neměly sloužit jako prostředek k uklidnění. Angličtina používá krásný termín  digital pacifier-digitální dudlík. Tento motiv přispívá k vytváření závislosti
  • Kiwi není kobliha – existuje dobrý i špatný obsah, vhodný a nevhodný pro konkrétního uživatele. Obsah je konzumován mozkem, je pro něj potravou, kterou přijímá. Učme děti, kde najít hodnotný obsah a jak ho rozeznat od prázdného či nebezpečného.
  • Ne multitasking, ale unitasking je dovedností budoucnosti
  • Každý malý online surfer by měl mít „digitální řidičák“

Online svět je velmi komplikovanou krajinou, která může být zábavná, přínosná, ale i nebezpečná. Na začátku je potřeba vzít dítě za ruku jako při prvním přecházení ulice. Ukazovat, vysvětlovat, varovat. Následně vytvářet bezpečné prostředí pro samostatné procházky. Pouštějte jen tam, kde je bezpečno a kam dohlédnete. Učte, jak se zachovat, když se dítě dostane do nebezpečného místa.

Michaela Slussareff: Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty. Jan Melvil Publishing 2022.

Autor: Slussareff, Michaela  |  Štítky: čas, důvěra, hodnoty, hra, výchova  
Sekce: Rodina s dětmi   |   Tisk   |   Poslat článek známému

Související články